Monthly Archives: június 2014

Boldogságtan 6. – Nehézségek leküzdése

hatosLehet egy sorscsapás áldás? Mit nyerhetünk azzal, ha leküzdünk egy nehézséget, kimászunk a bajból?

Ezekre a kérdésekre keresünk választ a Boldogságtan témánkban, ahogyan Sonja Lyubomirsky amerikai pszichológus “Hogyan legyünk boldogok?” c. könyve alapján keressük a számunkra legmegfelelőbb boldogság-fokozó gyakorlatot…

Baleset? Munkanélküliség? Haláleset a családban? Anyagi gondok? Rossz párkapcsolat? Gyermektelenség?Betegség?….mindenkinek más és más, de mindenkinek a maga baja a legnagyobb. A nehézségeink egész életünkre kihatnak, elgyengülünk, nem tudunk koncentrálni a feladatainkra, félelem bénít vagy magány gyötör. Mit lehet ilyenkor tenni? Hogyan küzdjünk meg a nehézségekkel?

Nincs általános recept, de vannak olyan startégiák, amelyeket kipróbálva rálelhetünk arra, ami nekünk leginkább segít és a legrövidebb idő alatt kihúzhatjuk magunkat a bajból. Mindenekelőtt érdemes tudni, hogy a problémák leküzdésének alapvetően két típusa van, s kiindulásként lehet vizsgálni, kire mi jellemző alapbeállítódásként. A problémamegoldó megküzdés az, amikor a nehézségre az eszünkkel reagálunk, cselekvési tervet készítünk, lépéseket teszünk, koncentrálunk, segítséget kérünk valakitől, azaz aktívan közelítünk a helyzethez. Az érzelemközpontú megküzdés pedig az, amikor a nehézséget a szívünkkel, az érzelmeink segítségével igyekszünk megoldani, feldolgozni. ilyen például a pozitív élmények tudatos keresése, figyelemelterelés, érzelmi támasz keresése, a helyzet átértékelése.

Mindenki másként reagál alapból a nehézségekre, így érdemes tehát először azt megvizsgálni, hogy nekünk melyik módszer “megy magától”, s  kis odafigyeléssel a másik fajta megközelítést is segítségül hívhatjuk. Az is megfigyelhető, hogy a férfiak általában könnyebben alkalmazzák a problémaközpontú megoldást, mert az érzelmek irányítása számukra nem automatikus, míg a nők szinte biztosan az érzelmi oldalról közelítenek és a gyakorlatiasabb megoldás-keresés jóval nagyobb odafigyelést igényel. És persze az is lehet, hogy az adott helyzet hozza, hogy alapvetően melyik megküzdési módszerrel próbálkozunk először.

Például a munkanélküliség, vagy anyagi nehézségek megoldásánál általában a gyakorlati oldalról próbálkozunk, álláshirdetéseket keresünk, önéletrajzot csinálunk, aktívan keressük a lehetőségeket. Mindeközben talán meg is feledkezünk a probléma érzelmi kezeléséről, pedig a bűntudat, az alkalmatlanság érzése, az idegesség és a szorongás kezelése legalább ilyen fontos lenne. De például egy haláleset miatti gyászban is fontos lehet, hogy a hétköznapi műveletek végzésénél összeszedjük magunkat.

imagesCAHGO9ANA nehézségek leküzdésének módszerei fejleszthetők, s a megküzdés sikere nemcsak a probléma meghaladásában segít, de a boldogság érzetünket is jelentősen növelheti. Mindkét területen hasznos lehet, ha segítséget veszünk igénybe az érdemi fejlődéshez. De már az is sokat segíthet, ha megnézünk másokat… férfiak egy nőt, nők egy férfit…ki hogy csinálja, s elkezdünk utánozni, hiszen a gyerekek is így tanulnak meg mindent a világból.

Vannak azonban olyan megküzdési stratégiák, amelyeket nyugodtan kipróbálhatunk a nehézségeink megoldására, amelyek a legkönnyebben megtanulhatók és a leghatékonyabbak:

– “Minden rosszban van valami jó!” – ahogy a szólás mondja, szóval a nehézséghez való hozzáállás megváltoztatása az egyik legalapvetőbb módja annak, hogy könnyebben találjunk megoldást. Ha meglátjuk, hogy milyen rövid és/vagy hosszútávú jótéteményt lehet a bajból szerezni, az sokat segít annak elfogadásában, aztán megoldásában. Például amikor én küzdöttem a betegséggel, a kemoterápia előtt egy doktornő azt tanácsolta, hogy a hajam elvesztését fogjam fel úgy, hogy addig csináltassam meg a legextrémebb hajat, amit eddig sose mertem megtenni, hisz most büntetlenül kipróbálhatom, mert úgyis elveszítem és úgyis újra kinő…így extra szőke hajfestéket vettem az egycentisre vágott hajamra (ami végül vörös lett a festéskor és nagyot nevettünk rajta:))

– “Ami nem öl meg, az megerősít!” – minden trauma leküzdése fejlődést, növekedést hoz az életünkbe. A megküzdés során olyan képességeket fedezünk fel magunkban, amit eddig még nem tudtunk és olyan helyről kapunk segítséget, ahonnan nem is vártuk. Önmagunkba vetett hitünk és kapcsolataink is megerősödnek, tisztulnak. Amit a bajban megtanulunk, tudjuk használni máskor is!

– “Bajban ismerszik meg az igaz barát!” – a társas kapcsolatok ereje nagyon megmutatkozik egy nehézség leküzdése során. Nagyon sokat segít, ha megoszthatjuk félelmeinket, reménységeinket valakivel, akitől a vigasz puszta érzése is hatalmas segítség. Érdemes akár támogató csoportot felkeresni, hiszen az azonos bajon átesett sorstársak tapasztalatai és példája erőt adhat számunkra a folytatáshoz.

– “Nincsenek véletlenek!” – ha megértjük az utunkba akadt nehézség okait, könnyebben tudunk stratégiát alkotni a megoldáshoz és könnyebb elfogadni a helyzetet.

kép_faA nehézségek leküzdésében tehát érdemes átgondolnunk ezeket a szempontokat. Ezt megtehetjük beszélgetések útján, amit akár családtagjainkkal, akár segítő foglalkozású (coach, pszichológus) személyekkel, mert a dolgok hangos kimondásával jobban rálátunk a valós helyzetre és olyan gondolataink is eszünkbe juthatnak, amelyeket magunkban rágódva nem vettünk észre. De az is sokat segíthet, ha a problémák megoldásához egy ideig naplót vezetünk, mert az írás során is rendszerezzük gondolatainkat és megoldási ötleteinket, s így is elérhető az érzelmi tisztulás (bár a papír nem ölel át vigasztalóan)…

Írjátok meg, mi volt a legnagyobb gond, amit már megoldottatok és szóljatok, ha segíthetek valami épp aktuális probléma megoldásában!