Boldogságtan 10. – Céljaink

imagesCA47BCMDLassan végigérünk Sonja Lybomirsky “Hogyan legyünk boldogok?” c. könyvén, s most egy olyan Boldosságtan lecke jön, amelyet ugyan a legtöbben ismerünk, mégsincs mindig rendben: azaz boldoggá tesznek-e céljaink?

Miért kelünk fel reggel? Miért áldozunk figyelmet és erőt egy-egy tevékenységre?  A céljaink elérése érdekében, legyen az akár a gyerekeink útba indítása az iskolába, vagy egy hatalmas orvosi felfedezés a rákgyógyításban…

A kutatók szerint a tartós boldogság egyik legfontosabb forrása megfelelő célok kitűzése és az elérése. Ettől hasznosnak érezzük magunkat, örömöt és büszkeséget okoz az elérése, konkrét tennivalót és értelmet ad az életünknek, más emberekkel való együttműködésre késztet, így kapcsolatokat is nyerhetünk vele.

De egyáltalán nem mindegy, milyen célokat tűzünk magunk elé, hiszen a kudarcaink egyik alapvető oka, ha nem elég jó nekünk a cél…imagesCARO2J0N

De milyenek a megfelelő célok?

1. Olyan, ami számunkra fontos érték, aminek elérését mi magunk is vágyjuk. Olyan, ami hiteles számunkra, amelyet sajátunknak tartunk és megfelel belső szükségleteinknek, s így erőteljes érzelmi előnyt biztosít számunkra. Azaz olyan, amit nemcsak külső elvárásból akarunk elérni, nemcsak azért, hogy mások elégedettek legyenek velünk, vagy hogy számunkra egyébként értéktelen előnyt szerezzünk (pl. ne azért fogyjak le, hogy a férjem szeressen, hanem azért mert saját önazonosságom akkor áll helyre, ha visszanyerem a szülés előtti formámat).

2. Olyan cél, amelyet valami elérése érdekében fogalmazunk meg és nem azért, hogy elkerüljünk vele valamit. A pozitív megfogalmazás itt is hatalmas többlet. Például nem azért akarok lefogyni, hogy el ne hagyjon a barátom, hanem azért mert kinéztem egy nekem nagyon tetsző ruhát.

3. Olyan, ami harmóniában van a körülményeinkkel, más céljainkkal. Ha egyszerre több, egymásnak ellentmondó célt követünk, erőforrásainkat szétforgácsoljuk és a kudarc kockázatát növeljük vele. Pl. a félmaratonra való felkészülésem idején nem kezdek erőteljes diétába.

4. Olyan cél, amelyet rugalmasan tudok alakítani. Céljaink az életkorunk változásával is változhat, vagy a cél felé tett lépéseink során szerzett információk fényében. Fontos ezért rugalmasnak maradni és céljainkat mindenkor lehetőségeinkhez és aktuális értékeinkhez igazítani.

5. Olyan, amely inkább valami új tevékenységre, valaminek a megvalósítására irányul, nemcsak egyszerűen valami körülmény megváltoztatására. Egy új tevékenység, vagy tudás megszerzése sok új kihívást hozhat, tartósabb boldogságot ad.

Több célod van? Nem tudod, melyiket kövesd? Akkor vegyél elő egy papírt, és írd le őket, aztén nézd át, melyik felel meg az előző szempontok közül a legtöbbnek?

célok2Az is lehet, hogy egy cél eléréséhez több részcélt kell teljesíteni. Semmi baj, kezdj el szeletelni! Nézd meg, milyen lépésekkel juthasz egyre közelebb és haladj lépésről lépésre. A legfontosabb, hogy ne veszítsd el a hitedet, a motivációt és az irányt.

A célunk elérésben nagyon sokat segíthet, ha nyilvánosan elköteleződünk mellette. Ha megosztjuk másokkal terveinket, szerezhetünk támogatókat, lelkesítő szurkolókat, és motivációt arra az esetre is, ha épp feladnánk…

Ha coachként segíthetek, csak szóljatok…

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.