Boldogságtan 8. – Itt és most!

nyolcMost értünk a 8. állomáshoz abban a sorozatban, amivel Sonja Lyubomirsky amerikai pszichológus “Hogyan legyüng boldogok?” c. könyvét követve tanuljuk a boldogságot. A mai téma az “itt és most”, azaz a figyelmünk koncentrálása arra, amit épp csinálunk. Ugye neked is gondot okoz néha?

ittesmost1Tanulságos a New Yorker magazin karikatúrája, ahol a férfi esze a gonfozáson jár, miközben dolgozik, a szexen jár, miközben golfozik és a munkán jár, miközben szexel…vajon elégedett volt, mikor abbahagyta?

Általános nehézség az emberek számára, hogy a múlt gondjain rágódnak vagy a jövőtől szoronganak, ahelyett hogy a jelent igyekeznék minél teljesebb vallóságként megélni. Ez azonban a konkrét cslekvéseinknél is igaz, hogy gondolataink máshol járnak, mikozben valami tevékenységet végzünk.

Sokszor ez az oka a baleseteknek, és a végzett tevékenység eredményességét is jelentősen rontja, legyen az akár munka vagy szórakozás. És ha nem teljes figyelemmel töltjük egymással az erre szánt időt, akkor kapcsolataink üresednek ki és laposodnak el.

jatszasSzóval a figyelem a kulcs, amelyet meg kell találni! Ha az “itt és most” pillanatában maradunk és figyelmünket az épp végzett tevékenységre irányítjuk, átélhetjük az pchichológiában “áramlás-élménynek” (flow) nevezett jelenséget, amelyben megfeledkezünk az időről, a külső körülményekről…ahogy a gyerekek belefeledkeznek teljes figyelmükkel a játszásba.

Ezzel a koncetrált figyelemmel olyan örömet élhetünk át, amely a tevékenység végzése után is feltölt. Persze nehéz elképzelni, hogy mondjuk a mosogatás közben éljük át ezt az élményt, de kis gyakorlással elérhető, hogy a teljesen hézköznapi munkák közben is megtapasztalhassuk, ha kellően figyelni tudunk arra, amit csinálunk. Ez az áramlás egyéblént akkor alakul ki könnyebben, ha a feladat, amit végzünk nem is túl kicsi és nem is túl nagy kihívást jelent számunkra, mert a kis kihívás közönyössé tesz, a nagy viszont szorongást ébreszt bennünk. Ezért megfigyelhető, hogy az áramlás élmény fenntartása képessé tesz bennünket a kihívások fokozatos növelésére, és a végzett tevékenységet is egy nagyobb összefüggő egész részeként éljük meg. Például a hétvégi takarítás közben az épp végzett tevékenységet az egész lakás csillogásának eléréséhez rendeljük és ezzel a hasznosság érzése fokozódik.

imagesCAD46MMIDe ugyanez a figyelem segíthet abban is, hogy kapcsolataink újra életteliek és harmonikusak legyenek. Hiszen hányszor előfordul, hogy megkézdezzük ugyan gyerekeinket, hogy “Mi történt a suliban?”, de miközben ők elkezdik mesélni, mi már a terítést végezzük, vagy az ételt kevergetjük. És mi lesz ha legközelebb kérdezünk? Azt válaszolják, semmi…és már mennek is, és talán másnak mondják amit nekünk lehetett volna…Szánjuk hát rá az időt, azt az öt percet, hogy tényleg odafigyeljünk rájuk, éljük át azt az időt, amit velük (vagy férjünkkel, szüleinkkel, barátnőnkkel stb.) tölthetünk. Ezzel érzik a fontosságukat, élvezik figyelmünket és valódi örömöt élünk át.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.